Traditie
College Melle roept meteen het beeld op van een groot jongensinternaat. In september 2016 openden we het nieuwe meisjesinternaat en verwelkomden we 24 meisjes! Jaarlijks tellen we zo'n 200 internen waarvan 40 bij de lagere school. Deze internengroep geeft ongewone levenskracht aan het college. Van de 500 leerlingen in de secundaire school is zowat 30 % intern.
Het bloeiende internaat leeft in harmonie met de gemengde dagschool waarin steeds meer externen zich thuis voelen. In deze groei ging de eigenheid niet verloren. We profileren ons als een gemeenschap op mensenmaat in een huis met tradities. Door het sterke internaat presenteert het college zich anders dan een gewone school. Leerlingen zijn hier bekenden, de band met ouders is hecht en onze oud-leerlingen komen graag terug. Het concept van het internaat heeft zijn degelijkheid bewezen. Het evolueerde met de tijd mee. Christelijke opvoeding, thuisgevoel, studie, sport, stijl en discipline blijven de thema's die vandaag nog steeds de basis vormen van het internaatsleven. Terwijl in de jaren zestig de zuivere internaatsschool in de handen lag van een twintigtal paters, is het nu een lekenteam dat de school dagelijks draagt.
Het geactualiseerde, waardevolle Jozefietenconcept blijft echter de leidraad voor het dagelijkse leven.
Structuur
De doordachte structuur van de drie leefgroepen is essentieel: de kleinen (internen van de lagere school), de middelbaren (internen uit het 1ste, 2de en 3dejaar secundair) en de groten (internen uit het 4de, 5de en 6de jaar secundair). Iedere groep heeft een eigen team van opvoeders, een eigen accommodatie en sport- en ontspanningsprogramma. De dag- en weekplanning is daarop afgestemd. Er is evenwicht tussen studie, ontspanning en rust. Elke intern kan zich waar maken binnen zijn leeftijdsgroep, zonder de druk te moeten ondergaan van oudere leerlingen of rekening te moeten houden met de jongeren. Het is een unieke kans om sociale vaardigheid en zelfstandigheid voor het leven te verwerven binnen de grenzen van orde en discipline.
Het internaatsleven biedt gelegenheid om aangepaste verantwoordelijkheden te leren dragen en het vertrouwen en respect te winnen van opvoeders en medeleerlingen. Echte Mellisten dragen dat een leven lang mee.
Opvoeding, begeleiding en studie
Opvoeders spelen een heel belangrijke rol bij de begeleiding van onze internen. Als ouder van nu weet je dat het niet eenvoudig is om jonge mensen door hun 'moeilijke jaren' te helpen. Begeleiden en opvoeden, dat is eisen durven stellen, dat is verbieden, dat is afgewogen bestraffen. Maar het is vooral luisteren, zeker naar datgene wat de jongere fout deed, hem dat inzicht bijbrengen, hem de kans geven om zijn woordje uitleg en goede intentie te formuleren en daarbij zijn oprechte vertrouwen te winnen. Onze opvoeders kennen de complexe leefwereld van hun internen. Ze geven aan hun jongens en meisjes zelfvertrouwen mee en weten ze te stimuleren.
Je bent interne leerling en je ervaart dat studeren, heel zelfstandig, je vooruit brengt. Behulpzame vrienden zijn nabij, de vakleraar is er 's anderendaags, maar jij bereddert het allemaal zelf. Het rapport is helemaal jouw rapport. Melle is jouw thuis, af en toe bijna je eerste thuis. Je vindt er steun bij je vrienden, bij opvoeders, leerkrachten, de graadcoördinator, de directie, … Je bent er nooit alléén. Je kan er je kleine verdriet kwijt, of dat grote probleem van thuis. Als het met de resultaten niet altijd meezit, dan probeer je een tandje bij te steken, want je wil er op één september opnieuw bij zijn.
Leven op het internaat
De internen van de lagere school krijgen een gevarieerd aanbod aan activiteiten, georganiseerd en begeleid door de opvoeders. De woensdagnamiddag is belangrijk en biedt een waaier aan ontspanningsmogelijkheden: fietstocht, veldloop, spelnamiddag, ijsschaatsen, hockey, gezelschapsspellen, kerstquiz, kruisbogen maken, badminton, decorbouw en playbackshow, mountainbike, veldloopfinale, zwemmen, voetbal, hockey, uitstap met de internen.
Middelbaren genieten op hun niveau van jaarlijks weerkerende evenementen zoals de fietstocht naar Geraardsbergen, de quiz, de Sinterklaasshow, bowling, waterski, de koerfeesten met barbecue … Daarnaast zijn er wekelijks de traditionele sporten als rugby, hockey, voetbal, skaten en tennis. Groten hebben als speciale activiteiten, naast de vele sportmogelijkheden, hun avond van de president, de casinoavond, de quiz, film, tenniscompetitie, de koerfeesten van de groten, de barbecue. Dat er voor retoricanen extra's inzitten, spreekt vanzelf. De accommodatie van het college, het vernieuwde zwembad, de volledig uitgeruste sportzaal en de verzorgde sportterreinen bieden ruime mogelijkheden.
Leerkrachten zijn intens betrokken bij deze activiteiten. Voor hen, net zoals voor de internen zelf, zijn het gelegenheden om elkaar buiten het klassengebeuren beter te leren kennen. De intern die naast de leerkracht wiskunde aan de quiztafel zat, of die van de leraar plastische opvoeding een helpend duwtje kreeg op de fietstocht, zal gemakkelijker dat stapje zetten naar die leerkracht toe wanneer hij daar nood aan heeft.
Activiteiten
(De externen kunnen zich steeds aansluiten bij alle activiteiten van de koer van de middelbaren.)
- Eenmalige activiteiten:
- bowling
- fietstocht
- schaatsen
- barbecue
- quizavond.
- Permanente activiteiten:
- voetbal
- hockey
- skateboarden
- rugby
- zwemmen
- zaalsport.